Rabu, 15 April 2009

Assalamualaikum, salam pembuka bicara...

Hari ini merupakan hari pertama aku memasuki ruangan blog ni.Selama ni aku hanya mendengar daripada kawan-kawan, adalah jenguk2 dalam internet cuma belum berkesempatan nak buat sendiri. Hari ni pun, sebab pensyarah tak masuk kelas. Sebenarnya aku ni pelajar KPLI kat salah satu institut perguruan kat KL. Alhamdulillah makbul juga doa aku nak jadi guru. Memang ini cita2 aku sejak kecil lagi.Impian ni pun impian arwah ayah. Perjalanan hidup aku bukannya senang. Aku ingat lagi masa kawan2 melangkahkan kaki ke universiti, aku masih terkial2 nak ambik STPM.Mintak jadi cikgu pun sampai 3 kali,tak dapat. Entahlah, aku banyak melawan kut. ish!taklah. yang ye nye takde rezki lagi masa tu.Aku akui setiap apa yang berlaku ini sudah ada aturannya oleh Ilahi.terpulang pada usaha kita untuk mengubahnya.Aku pegang pada kata2 "Allah tidak akan ubah nasib sesuatu kaum,selagi kaum itu tidak berusaha untuk mengubahnya". Kadang2 bila aku fikir, semuanya itu benar belaka.Janji Allah memang tepat.Apa yang kita nak di dunia ni,Allah akan bagi sekiranya kita usaha.Begitu juga untuk akhirat. Aku mulanya takut nak ubah nasib tapi disebabkan tekanan yang melampau, aku terpaksa mengubah pendirian.Alhamdulillah, berkat percaya dan yakin bahawa Allah pasti tolong aku.Aku tekad.Hasilnya aku sedang nikmati sekarang. Kalau difikirkan dulu, rasa nak bunuh diri pun ada tapi IMAN itu mengatasi segala-galanya.Aku tahu Allah sentiasa bersama aku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan